Dissabte 29
CONFERÈNCIA 1
Visió i aprenentatge. Presentació de la campanya a les escoles
Yolanda Vierbücher
Des del 2014, el Col·legi té en marxa la campanya ‘Visió i Aprenentatge’, que pretén apropar la figura de l’òptic optometrista a les escoles i difondre la importà ncia de la visió en el procés
d’aprenentatge. S’explica, tant a infants de 6è de primà ria com als seus docents, qui és l’optometrista i la diferència entre vista i visió, entre molts altres continguts. Durant la xerrada que s’ofereix a les escoles, els infants emplenen un test de detecció de problemes visuals i interactuen fent exercicis optomètrics. En la primera edició d’aquesta iniciativa, es va detectar que la meitat dels 6.402 alumnes avaluats tenen una dificultat visual.
A banda de la visió, també es tractaran la incidència d’altres aspectes en el procés d’aprenentatge, com les habilitats motrius i d’escolta.
Descarregar presentació PDF ‘Visió i aprenentatge. Presentació de la campanya a les escoles’
CONFERÈNCIA 2
Detecció de problemes visuals a les aules
Montse Augé
A l’aula resulta molt fà cil sospitar de problemes visuals entre els infants. Només observant
les postures que adopten, els esforços visuals que fan i l’existència de determinades dificultats durant la lectura poden alertar a mestres i altres professionals d’algun problema i, aixÃ, avisar les famÃlies per detectar a temps una deficiència visual.
Descarregar presentació PDF ‘Detecció de problemes visuals a les aules’
CONFERÈNCIA 3
Ergonomia i postura
Cati Poveda i Àngels López
A les aules l’ergonomia del mobiliari, la disposició de taules, pissarres i enllumenat i, a més, el desconeixement de les postures òptimes de cara a la lectoescriptura són aspectes bà sics a
tenir en compte per evitar problemes de rendiment escolar i també visuals i d’esquena. En aquesta ponència es pretén donar a conèixer tota aquesta informació que, malgrat ser de sentit comú, habitualment es passa per alt.
Descarregar presentació PDF ‘Ergonomia i postura’
CONFERÈNCIA 4
Presentació del llibre Cuida la visió i aprendràs millor. Protocol de salut visual
Dolors Muñoz
L’edició del llibre forma part del Protocol de Salut Visual a les Escoles i és la continuació de la campanya de Visió i aprenentatge que el COOOC té en marxa des de l’any 2014. Neix com a resultat del deure que els optometristes tenim com a professionals sanitaris de vincular la
prevenció visual al desenvolupament dels infants, i compta amb el vist i plau del departament de Salut de la Generalitat de Catalunya. És una eina que permet donar a conèixer a altres col·lectius implicats en l’ensenyament i en la salut la importà ncia de la visió en el procés d’aprenentatge i la figura de l’òptic optometrista. També és un manual valuós per a les famÃlies i per a la societat en general.
Descarregar presentació del llibre Cuida la visió i aprendràs millor
CONFERÈNCIA 5
Neuroalimentació
Dra. MarÃa Jesús López
Una dieta adequada pot influir en el desenvolupament cognitiu de l’infant i en el seu rendiment acadèmic. Per això, quan es treballa amb un menor és important revisar la seva nutrició i veure quins neuronutrients ens poden ajudar a potenciar la nostra tasca. S’explorarà la relació de l’intestà i l’absorció de nutrients, les intolerà ncies alimentà ries i la influència del funcionament digestiu sobre el comportament de l’infant.
Descarregar presentació ‘Neuroalimentació’
CONFERÈNCIA 6
Quan està preparat l’infant per iniciar amb èxit la lectura?
Dr. Jordi Catalán
La lectura comprensiva és una de les funcions més complexes, riques i enriquidores que desenvolupa el cervell. Les estructures que participen en aquest procés es van organitzant ja des del moment de la gestació. Per iniciar la lectura amb garanties d’èxit, el sistema nerviós ha d’estar preparat.
Iniciar-se amb èxit en la lectura no és una qüestió d’edat, és una qüestió de maduresa i d’organització cerebral. Cada infant té la seva velocitat d’aprenentatge, encara que no tingui cap trastorn que l’interfereixi.
Es parlarà del Protocol Leobien, que valora el nivell organitzatiu de l’infant per saber si estÃ
preparat per iniciar-se en la lectura amb moltes probabilitats d’èxit.
Descarregar presentació ‘Quan està preparat l’infant per iniciar amb èxit la lectura?’
CONFERÈNCIA 7
Dislèxia del desenvolupament i optometria
Dr. Joan Deus
La Dislèxia del Desenvolupament (DD) és un trastorn especÃfic de l’aprenentatge que pot causar fracà s escolar i alteració emocional secundà ria. Actualment, hi ha consens de la seva etiologia neurobiològica, que es considera com un trastorn del neurodesenvolupament infantil i un dels sÃmptomes de disfunció cerebral mÃnima que tendeix a millorar, no normalitzar, amb la maduració del SNC i la intervenció logopèdica i/o optomètrica.
La DD no és una entitat clÃnicament homogènia i s’estimen diferents subtipus, d’acord al perfil neurocognitiu definitiu. Els principals són les formes mixtes (errors en la escodificació auditiva i visual), l’audiolingüÃstic (errors en la descodificació auditiva) i el visoperceptiu (errors en la descodificació visual). En conseqüència, la intervenció o el tractament ha de ser interdisciplinaris i, aixÃ, coordinar un programa integral.
Descarregar presentació ‘Dislèxia del desenvolupament i optometria’
CONFERÈNCIA 8
El suport que ofereix el CREDV/CRE ONCE en les primeres etapes educatives
Mª Carmen Cano, Gemma Català i Irene Ginebra
El CREDV-CRE ONCE Barcelona (Centre de Recursos Educatius per a Discapacitats Visuals) és un servei educatiu especÃfic que en col·laboració amb l’ONCE dóna suport a la tasca docent del professorat pel que fa a alumnes amb greus dèficits visuals, a més d’oferir atenció directa a aquest alumnat i orientació a les famÃlies. La seva intervenció es concreta en tres grans à mbits: alumnat i famÃlies, centres i professorat, i zona educativa.
L’à mbit d’intervenció del CREDV-CRE ONCE Barcelona és tot Catalunya, la seu central és a Barcelona i disposa de 3 subseus a Girona, Lleida i Tarragona.
Diumenge 30
CONFERÈNCIA 9
Els protagonistes. Presentació de casos
Moderada per la vocalia de prevenció, visió infantil i terà pia visual
Es presentaran diferents casos de pacients reals tractats per optometristes on es mostra l’èxit aconseguit amb el treball interdisciplinà ria amb altres professionals. Sovint ens trobem infants amb problemes d’aprenentatge derivats de diagnòstics com dislèxia o TDAH, però que alhora tenen disfuncions visuals que també interfereixen i s’han de detectar i tractar. Els casos els presentarà l’optometrista responsable del tractament i el mateix pacient si és adult o adolescent o algun dels seus progenitors si és un menor.
TAULA DE DEBAT
Professionals de l’à mbit de l’educació i la salut
Moderada per la vocalia de prevenció, visió infantil i terà pia visual
Professionals dels à mbits de l’educació i de la salut intervindran explicant l’aportació als infants des de les seves professions i la seva experiència dels beneficis derivats de l’actuació interdisciplinà ria. S’establirà un debat entre els professionals de la taula i els assistents a les jornades per tal de crear lligams comuns entre les diferents disciplines que tracten l’infant en el seu aprenentatge i desenvolupament.